Persbericht: Lever 12 uur je vrijheid in en bevrijd daarmee een meisje uit de prostitutie

“Meisjes die worden verhandeld en verkocht aan bordelen. Meisjes die in hokken worden opgesloten en gedwongen zich te prostitueren. Dat heb ik met eigen ogen gezien. Het maakt mij zó kwaad. Zó verdrietig. Dit kunnen we niet laten gebeuren. Free a Girl strijdt tegen kinderprostitutie door bevrijdingsteams in te zetten, die deze jonge meisjes opsporen en bevrijden.” Yolanthe Sneijder Cabau over haar bezoek aan bordelen in India.

Yolanthe Sneijder Cabau tijdens Lock me Up – Free a Girl 2014 | © Edwin Smulders

Lock me up – Free a Girl

Nóg meer meisjes uit bordelen bevrijden en de bevrijdingsteams uitbreiden; daarom is de actie Lock me Up – Free a Girl drie jaar geleden gestart. Dit jaar vindt de actie plaats van 2 t/m 6 juni in 25 restaurants, waaronder Las Palmas (Rotterdam), Moeke Spijkstra (Blaricum) en Vondelpark 3 (Amsterdam). Hier worden hokjes van 1 bij 2 meter geplaatst, waarin 250 deelnemers zich 12 uur lang laten opsluiten. Deze hokjes staan symbool voor de ruimte waar meisjes in de Indiase bordelen worden vastgehouden.

Deelnemers

Deelnemers van Lock me Up – Free a Girl wordt gevraagd om de problematiek onder de aandacht te brengen en minimaal € 2.500 op te halen via hun eigen sponsorpagina op lockmeup.nl. Ook bekende Nederlanders, zoals medeoprichter van de stichting Yolanthe Sneijder Cabau, Jörgen Raymann, Manuëla Kemp, Vivian Reijs, Charly Luske en de Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders deden mee.

Zet je ook in tegen kinderprostitutie

Met een opbrengst van ruim vier ton is de actie Lock me Up – Free a Girl bijzonder succesvol te noemen. Durf jij de uitdaging aan? Laat je 12 uur opsluiten in een hokje en help mee om nog meer meisjes uit de kinderprostitutie te bevrijden. Meld je aan op lockmeup.nl.

Over Free a Girl

Free a Girl is een noodhulporganisatie en zet zich in om jonge meisjes uit gedwongen prostitutie te bevrijden. De afgelopen 6 jaar werden meer dan 3.300 meisjes uit bordelen in Azië bevrijd. De stichting investeert daarnaast in opvang, medische zorg, traumaverwerking, onderwijs en re-integratie van de slachtoffers. De actie Lock me up – Free a Girl is een initiatief van Free a Girl en Wimmy Hu, horecaondernemer en algemeen adviseur van Free a Girl.