Nederlander bereid te betalen voor kraanwater in horeca, mits het gekoppeld is aan een goed doel

Bron

Meer dan de helft van de Nederlanders wil in het restaurant betalen voor kraanwater als ze daarmee bijdragen aan schoon drinkwater in een ontwikkelingsland. Dat is de uitkomst van een peiling van het marktonderzoeksbureau GFK onder ruim 47.000 Nederlanders. Het onderzoek wordt ingezet om de verkoop van kraanwater in de horeca te stimuleren.

Van de respondenten in het GFK-onderzoek vindt 94 procent dat kraanwater gratis beschikbaar moet worden gesteld als ze in een restaurant een hapje eten. Als er een goed doel wordt gekoppeld aan het tafelwater is 59 procent wel bereid daarvoor te betalen. Een flink aantal wil zelfs nog meer betalen als ze bijdragen aan een schoon drinkwaterproject in een ontwikkelingsland.

De uitkomst van het onderzoek sluit goed aan bij de missie van de opdrachtgever, het bedrijf Made Blue. Dat heeft als doel om voorzieningen voor schoon drinkwater te realiseren in ontwikkelingslanden. Daartoe levert het diensten en producten voor bedrijven, kantoren en sinds 2016 ook de horeca. Het bedrijf koppelt aan de diensten bijdragen in drinkwaterprojecten, waarbij het samenwerkt met organisaties als het Rode Kruis, Simavi, World Vision en Amref Flying Doctors.

Water met een verhaal
Zo ook in de horeca. Made Blue ‘levert’ aan restaurants kraanwater dat als tafelwater ‘met een verhaal’ aan de gasten kan worden geserveerd. Het idee is dat per 0,7 liter water 25 cent wordt gedoneerd dat Made Blue investeert in een drinkwaterproject. Zo levert elke liter tafelwater 1.000 liter schoon drinkwater op in een ontwikkelingsland. Die koppeling aan het goede doel maakt dat gasten willen betalen voor tafelwater, nu bevestigd door het onderzoek van Gfk.

De dienst van het bedrijf bestaat uit het leveren van glaswerk en waterkoelers, waarmee kraanwater gefilterd, gekoeld of bruisend kan worden gemaakt. Filteren of bruisend maken is in feite niet nodig, zegt Frank van der Tang van Made Blue. “Het kraanwater in Nederland is zo goed, het beste van de wereld, daar hoef je niets meer aan te doen.”

Huiverig
Toch biedt Made Blue de mogelijkheid om water te filteren, veel van de klanten maken daar ook gebruik van, zegt Van der Tang. Reden is, zo legt hij uit, dat veel restauranthouders nog huiverig zijn om geld te vragen voor kraanwater. Met het serveren van gefilterd tafelwater kunnen ze die huiver opzij zetten.

Inmiddels heeft Made Blue 200 horecagelegenheden als klant, vertelt Van der Tang. “We willen dit jaar groeien naar 350.” Met een gemiddelde verkoop van 400 liter tafelwater per maand per restaurant, realiseert het bedrijf nu 1 miljard liter schoon drinkwater per jaar in ontwikkelingslanden.

Het is nog lang niet voldoende, wereldwijd hebben 663 miljoen mensen volgens cijfers van de Verenigde Naties geen beschikking over schoon drinkwater.

Bronwater
Met de verkoop van kraanwater in de horeca wordt ook de afzet van bronwater teruggedrongen. Een goede zaak, zegt Van der Tang. “Dat komt in feite uit dezelfde bron is als ons leidingwater. Daar moeten we vanaf. Bronwater is niet duurzaam.”