Free a Girl wint met unieke goede doelencampagne Grand Prix bij de ADCN – dé prijs voor de meest creatieve campagne in Nederland

Gisteravond zijn in een afgeladen Paradiso de jaarlijkse ‘Lampen’ uitgereikt. Dit is al 50 jaar de toonaangevende prijs voor creatieve communicatie in Nederland. Uit een groot aantal inzendingen won Free a Girl in verschillende categorieën al een lamp, maar het hoogtepunt van de avond was het winnen van de Grand Prix.

ADCN
Een bekroning voor het bijzondere idee waarmee Free a Girl voor nagenoeg geen budget toch enorm veel aandacht wist te genereren voor het bevrijden van meisjes uit de kinderprostitutie. Want dat is waar Free a Girl zich voor inzet. Een doel dat veel meer aandacht verdiende.

Unieke samenwerking

Nu is het zo dat grote goede doelen meer donaties binnenhalen, doordat zij bekender zijn en donateurs hen vertrouwen. Van dit gegeven heeft Free a Girl op een slimme manier gebruik gemaakt door nu niet eens het publiek om een donatie te vragen maar de grote goede doelen. We vroegen ze om voor een dag hun vertrouwde identiteit en hun communicatiemiddelen aan ons te geven. En hoewel dat in het begin nog best een uitdaging was, kregen we, nadat de eerste twee grote doelen hun medewerking hadden toegezegd, de andere doelen ook mee.

En dat heeft geleid tot een unieke samenwerking van 30 goede doelen die zich voor één dag ingezet hebben voor een ander goed doel. Hiermee heeft Free a Girl veel aandacht gekregen voor de schrijnende problematiek van jonge meisjes die worden vastgehouden in bordelen in India en dagelijks worden gedwongen tot prostitutie.

Een greep uit de publicaties

Mede mogelijk gemaakt door

De campagne is mede mogelijk gemaakt door Centrum Kinderhandel Mensenhandel (CKM), CoMensha, CosmoQueen, Cruyff Foundation, dance4life, Dream4Kids, Fairfood International, Female Cancer Foundation, Fier, Fonds Slachtofferhulp, Free Press Unlimited, Het Nederlandse Rode Kruis, Het Vergeten Kind, Humanitas, KidsRights, KNRM, Leprastichting, LINDA.Foundation, Liliane Fonds, Longfonds, Plan Nederland, Rafa Nadal Foundation, Room to Read, Sintvoorieder1, SOS Kinderdorpen, The Hunger Project Nederland, UNICEF Nederland, Villa Pardoes, Stichting Kenya Child Care en Voedselbanken Nederland.

De campagne is kosteloos uitgevoerd en bedacht door reclamebureau TBWA\Neboko en \Neboko Live en wordt ondersteund door PR bureau Ketchum en mediabureau OMD. De radiocommercials en videos zijn kosteloos geproduceerd door Studio de Keuken.